
 

 

 

 
 

 

 

ESI MANUAL  

 

THE RUSSIAN DEBATE ON THE SOUTH CAUCASUS: 

WHO IS WHO?  

 
Part 1: Russian Print Media 

 

 
Berlin ï Istanbul, December 2009 

 

 

 



2  Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus 

 

~ Contents ~ 

 

NEWSPAPERS ..................................................................................................................................................... 3 

DAILIES .............................................................................................................................................................. 4 
WEEKLIES ......................................................................................................................................................... 12 

NEWS AGENCIES............................................................................................................................................. 14 

WEB-MEDIA  ...................................................................................................................................................... 17 

ENGLISH LANGUAGE MED IA  ..................................................................................................................... 26 

 

 



Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus  3 

NEWSPAPERS 

 

 

Most widely read Russian newspapers by circulation  and Average Issue Readership (AIR). 

 

Paper Owner Circulation  Average Issue 

Readership (AIR) 

DAILY NEWSPAPERS    

Moskovsky Komsomolets Pavel Gusev 2.040,000 ---- 

Komsomolskaya Pravda YeSN 640,900 2.171,500 

Rossiyskaya Gazeta Russian government 218,905 1.160,900 

Izvestiya SOGAZ 177,000 420,200 

Novaya Gazeta* Staff (majority shareholder) 171,000 --- 

 

Kommersant 

 

Alisher Usmanov 

125,000 ï 

135,000 

 

371,600 

 

Vedomosti 

 

Independent Media 

 

73,000***  

 

195,000 

 

Nezavisimaya Gazeta** 

 

Konstanin Remchukov 

 

56,940 

 

70,100  

    

WEEKLY NEWSPAPERS    

Argumenty i fakty Promsvyazbank 2.750,000 7.934,000 

Expert  90,740 --- 

Kommersant-vlastô  60,000 --- 

Russian Journal  2,000 --- 

    

ENGLISH MEDIA    

The Moscow News RIA Novosti 45,000 79,500
1
 

The Moscow Times  35,000 41,400 

 

Sources: prosmi.ru for circulation, tns-global.ru from September 2008 ï February 2009 for 

Average Issue Readership, circulation for Russia 

* Source for Circulation of Novaya Gazeta:  National Circulation Service, Russia, 2007 

** Nezavisimaya Gazeta (March ï July 2007, only Moscow)  
*** TNS Gallup Media 2008 

Other Source: http://www.mediaguide.ru/?p=list&screen=1&page=9&sort=1 

With circulation and rank 

Source for weekly newspapers www.prosmi.ru 

 

 

 

                                                 
1
 RIA Novosti, ĂThe Moscow News erneuert ihr Design und wirft einen neuen Blick auf Moskau,ñ 23 April 

2009. http://de.rian.ru/society/20090423/121274058.html  

http://www.mediaguide.ru/?p=list&screen=1&page=9&sort=1
http://www.prosmi.ru/
http://de.rian.ru/society/20090423/121274058.html


4  Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus 

Dailies 
 

 

Novaya Gazeta  

ʅʦʚʘʷ ɻʘʟʝʪʘ 

www.novayagazeta.ru 

 

 

 

Novaya Gazeta was founded in 1993 by journalists who previously worked with Komsomolskaya 

Pravda. The paper is known for its in-depth investigations on sensitive issues such as high-level 

corruption, human rights violations, and abuse of power. In 2006 the former President Mikhail 

Gorbachev and the businessman Alexander Lebedev bought 49% of the newspaper. Novaya Gazeta 

has a staff of 60 journalists and is one of the few newspapers to report in detail on the liberal 

opposition. It has paid a heavy price for its critical stance, however. Three of Novaya Gazetaôs 

reporters have been killed. One of them was the investigative journalist Anna Politkovskaya, who 

gained international recognition for her independent coverage of Chechnya and the North Caucasus. 

In October 2006 Politkovskaya was shot dead outside her Moscow home.  

 

Novaya Gazeta comes out three times a week (on Mondays, Wednesdays and Fridays) with some 

English-language pages. Every Friday Novaya Gazeta publishes a supplement on political and social 

issues. 

 

 

 

Dmitri Muratov  is founder and Editor -in-chief of Novaya Gazeta.  

E-mail: 2009@novayagazeta.ru  

 

 

 

 

 

 

Andrey Lipsky  is deputy chief editor and responsible for news and the press.  

E-mail: 2009@novayagazeta.ru  

 

 

 

 

 

 

Vitali Semyonovich Yaroshevky is Deputy Chief Editor and head of the foreign desk.  

E-mail: 2009@novayagazeta.ru  

 

 

 

 

 

 

Nadyezhda Prusenkova is press officer of Novaya Gazeta 

E-mail: pr@novayagazeta.ru 

 

Southern Caucasus Coverage 

 

http://www.novayagazeta.ru/
mailto:2009@novayagazeta.ru
mailto:2009@novayagazeta.ru
mailto:2009@novayagazeta.ru


Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus  5 

Yelena Milashina works for the special reports department.  

E-mail: 2009@novayagazeta.ru 

 

Her articles on Georgia: http://www.novayagazeta.ru/data/?auth=391&sb_a=1 (in 

Russian only). Milashina interviewed Kakha Bendukidze on 19 November 2007: 

http://www.novayagazeta.ru/data/2007/88/21.html (in Russian only). She also filed a 

report entitled ñGrisha and Zemaò on Tskhinvali one month after the war: 

http://www.novayagazeta.ru/data/2008/68/17.html (in Russian only). At the beginning of December 

2008 she wrote about peace and humanitarian aid in South Ossetia: 

http://www.novayagazeta.ru/data/2008/89/22.html (in Russian only). 

 

 

 

Natalya Rostova wrote on mass media in the Russian-Georgian war in August 2008.  

E-mail: 2009@novayagazeta.ru  

 

Her articles: http://www.novayagazeta.ru/data/?auth=114&sb_a=1 (in Russian only) 

 

 

 

 

Alexander Mineyev is correspondent in Brussels and covers NATO and Georgia  

 

His articles: http://www.novayagazeta.ru/data/?auth=99&sb_a=1 (in Russian only) 

 

 

 

 

 

 

 

             

Nezavisimaya Gazeta 

ʅʝʟʘʚʠʩʠʤʘʷ ʛʘʟʝʪʘ 

www.ng.ru 

 

 

 

Nezavisimaya Gazeta is an influential privately-owned daily. The paper was founded in December 

1990 and was owned by Boris Beresowskyôs Media Group until 2005. Nezavisimaya Gazeta occupies 

a prominent position among the upmarket Russian press, targeting educated and politically active 

Russians. It is regarded as a prestigious platform for politicians, businessmen and academics. It also 

publishes eight supplements each week on topics such as science, regional news, economy and 

diplomacy. In August 2005 Konstantin Remchukov, at the time a Russian government adviser, 

acquired the paper. 

 

 

Konstantin Remchukov appointed himself Editor-in-chief in February 2007.  

E-mail: info@ng.ru 

 

 

 

 

 

 

mailto:2009@novayagazeta.ru
http://www.novayagazeta.ru/data/?auth=391&sb_a=1
http://www.novayagazeta.ru/data/2007/88/21.html
http://www.novayagazeta.ru/data/2008/68/17.html
http://www.novayagazeta.ru/data/2008/89/22.html
mailto:2009@novayagazeta.ru
http://www.novayagazeta.ru/data/?auth=114&sb_a=1
http://www.novayagazeta.ru/data/?auth=99&sb_a=1
http://www.ng.ru/


6  Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus 

Responsible for the political coverage is Alexandra Samarina.  

Svetlana Gamova is head of the ópolitics of the near abroadô desk.  

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus  

 

Georgia: Yury Simonyan is correspondent in Tbilisi. He also publishes articles on the website of the 

weekly journal Expert and writes for Moskowsky Komsomolets 

His articles in Russian:  

 

http://www.ng.ru/search/?stream_id=documents&query=%D1%E8%EC%EE%ED%FF%ED 

Eteri Kakabadze (ʂʘʢʘʙʘʜʟʝ ʕʪʝʨʠ) is also correspondent for Nezavisimaya Gazeta, Sh. Rustaveli 

Prosp. 42,  380008,  Tbilisi, Phone: : +995 32 92 32 12, +995 32 94 25 49 

 

 

 

 

Vedomosti 

ɺʝʜʦʤʦʩʪʠ 

www.vedomosti.ru 

 

 

Vedomosti is one of Russiaôs leading business broadsheets. Although the circulation is comparatively 

small, the paper is considered one of the most objective and reliable sources of information in Russia. 

It was founded in 1999. Published in conjunction with the Wall Street Journal and the Financial 

Times, it intersperses articles by Russian journalists with translated material from both publications. It 

includes sections such as ñPolitics and Societyò and ñCompanies and Marketsò. Vedomosti is owned 

by the Independent Media Sanoma Magazines publishing house, which belongs to Finlandôs Sanoma 

Media Group. Sanoma also owns Moscow based English language newspaper The Moscow Times. 

 

 

Editor-in-chief is Yelisaveta Osetinskaya.  

Phone: +7 495 956ï34ï58 

E-mail: osetinskaya@vedomosti.ru. 

 

 

 

 

 

 

 

Head of the political desk is Maksim Glikin . 

E-mail: m.glikin@vedomosti.ru 

 

 

 

 

 

 

 

 

The head of the influential comment page department is Maksim Trudolyubov . E-

mail: trud@vedomosti.ru 

 

 

http://www.ng.ru/search/?stream_id=documents&query=%D1%E8%EC%EE%ED%FF%ED
http://www.vedomosti.ru/
http://www.vedomosti.ru/
mailto:osetinskaya@vedomosti.ru
mailto:m.glikin@vedomosti.ru
mailto:trud@vedomosti.ru


Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus  7 

 

Editor of international news is Michail Overtshenko.  

E-mail: overchenko@vedomosti.ru. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moskovsky Komsomolets  

  ʄʦʩʢʦʚʩʢʠʡ ʂʦʤʩʦʤʦʣʝʮ 
   www.mk.ru 

 

 

The popular Moskovsky Komsomolets, founded by journalists, is a nationwide daily newspaper 

covering social-political issues for a mass audience. It first came off the press on 11 December 1919 

and is one of the oldest newspapers in Russia. Moskovsky Komsomolets is now circulated in all 89 

subjects (administrative regions) of the Russian Federation. Much of the paperôs reporting focuses on 

issues of interest to people living in the capital, who form its core readership. The paper also publishes 

a series of regional editions and supplements tailor-made for audiences in the former Soviet republics. 

It is well known for exposing corruption among senior officials, and expresses broad support for the 

policies of Moscowôs long-serving mayor, Yuri Lushkov.  

 

 

Pavel Gusev is Editor-in-Chief. He has held the job since 1983, an unusually long 

stint in Russiaôs volatile media market. He is believed to own much of the 

newspaperôs stock.  

Phone: +7 95 259 50 36 

 

 

 

 

Yelena Korotkova is head of the CIS countriesô and regional policy department with a 

staff of 12 correspondents in countries such as Ukraine, Latvia, Armenia or Georgia.  

 

 

 

 

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus  

 

Georgia 

 

Yury Simonyan is correspondent in Tbilisi. He also works for Nezavisimaya Gazeta and writes for 

Expert Journal.  

 

 

Armenia 

mailto:overchenko@vedomosti.ru
http://www.mk.ru/


8  Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus 

 

Pyotr Maghdashyan is correspondent in Yerevan. He also works for Radio Russia.  

 

Phone/Fax: +374 10 53 79 55 

E-mail: pmaghdashyan@hotmail.com 

 

 

 

 

 

 

 

Daily newspapers owned by the state or by institutions with close links to the Russian government.  

 

 

Izvestia  

ʀʟʚʝʩʪʠʷ 

www.izvestia.ru 

 

 

Izvestia, founded in 1917, is one of the oldest newspapers in Russia. It was popular, highly respected 

and continued to enjoy wide readership in the 1990s, primarily among intellectuals and academics. In 

June 2005, the media arm of the state-controlled energy giant Gazprom bought a majority stake. 

Although some observers thereafter criticised the paper for adopting a clear pro-Kremlin line, the new 

owners cited commercial considerations as a reason for changes in the paperôs coverage. In May 2008 

Gazprom sold its stake in Izvestia to the SOGAZ insurance company. SOGAZ is part of a group 

controlled by the St. Petersburg-based Bank Rossiya whose co-owner, Yuriy Kovalchuk, is widely 

reported to be a close associate of Prime Minister Vladimir Putin.  

 

Vitali Abramow has been Editor-in-Chief since October 2009. He had previously 

been Deputy General Director for regional development of state-owned 

Rossiyskaya Gazeta.  

E-mail: info1@izvestia.ru 

 

 

 

 

 

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus 

 

Georgia 

 

Kirill Kolodin is correspondent in Tbilisi.  

 

His articles on Georgia: http://www.izvestia.ru/georgia1/ (in Russian only) 

 

 

 

 

 

 

 

 

mailto:pmaghdashyan@hotmail.com
http://www.izvestia.ru/
mailto:info1@izvestia.ru
http://www.izvestia.ru/georgia1/


Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus  9 

Kommersant  

ʂʦʤʤʝʨʩʘʥʪʒ 

www.kommersant.ru 

 

 

The liberal Kommersant newspaper is one of Russiaôs leading business broadsheets and the flagship 

of Kommersant publishing house. Founded in 1989, the paper was originally a weekly publication, 

but expanded in 1992, styling itself as Russiaôs first business daily. Once owned by the exiled 

oligarch Boris Berezovsky, the paper was bought in August 2006 by Alisher Usmanov, a steel tycoon 

who also runs a subsidiary of Gazprom and owns a major stake in the English football club Arsenal. 

Despite its purchase by the Kremlin-friendly Usmanov, Kommersant retains its reputation in Russia 

as ñindependentò. It has 15 regional offices from St. Petersburg in the north to Chabarovsk in the Far 

East.  

 

 

Andrei Vasilyev is head of the editorial departments at the Kommersant daily, the 

political weekly Kommersant vlast, the economics weekly Kommersant dengi, as well 

as other publications belonging to Kommersant Publishing House.  

E-mail: vasilyev@kommersant.ru 

 

 

 

 

Azer Mursaliyev is Editor-in-chief of Kommersant daily. He has two deputies ï Ilya 

Bulavinov and Alexander Stukalin. 

E-mail: mursliyev@kommersant.ru  

 

 

 

 

 

The foreign department has a staff of 8, headed by Leonid Gankin.  

E-mail: gankin@kommersant.ru  

 

 

 

 

 

 

 

Southern Caucasus Coverage 

 

Alexander Gabuyev is a commentator, focusing on Georgia, gas and Turkey-Russian 

relations. E-mail: gabuyev@kommersant.ru  

 

His articles: http://www.kommersant.ru/authors/author.aspx?id=41 (in Russian only) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.kommersant.ru/
mailto:vasilyev@kommersant.ru
mailto:mursliyev@kommersant.ru
mailto:gankin@kommersant.ru
mailto:gabuyev@kommersant.ru
http://www.kommersant.ru/authors/author.aspx?id=41


10  Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus 

Olga Allenova is a special correspondent and covered the Russian-Georgian war and 

South Ossetia. E-mail: kommersant@kommersant.ru,  

Together with Georgy Dvali, editor at the news desk, Allenova reported from Tbilisi: 

http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1154791 

 

Other articles: http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1144650 (in Russian 

only) 

 

E-mail: allenova@kommersant.ru 

 

 

 

Komsomoskaya Pravda  

ʂʦʤʩʦʤʦʣʴʩʢʘʷ ʇʨʘʚʜʘ 

www.kp.ru 

 

Komsomolskaya Pravda, established in 1925, reached the height of its popularity in 1990 when its 

peak daily circulation of almost 22 million secured an entry in the Guinness Book of Records. Since 

then, it has built its reputation on a gentle nostalgia for the Soviet period, firm backing for Kremlin 

policy and a keen interest in celebrity news and scandal from home and abroad. The paper is currently 

owned by the Russian energy ECN Group. It is led by Grigory Berezkin who has close links to 

Russiaôs gas giant Gazprom.  

 

 

Editor-in-chief and General Director of the Komsomolskaya Pravda is Vladimir 

Sungorkin.  

E-mail: kp@kp.ru  

 

 

 

Alexei Ganelin is Chief Editor (in Russian: Chef Redaktor) and, as such, the second 

most influential editor. He acts as connection between the Editor-in-Chief and the 

editorial staff. Phone: +7 495 777 02 84 E-Mail: kp@kp.ru  

 

Yelena Tshinkova writes regularly on Georgia.  

 

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus: 

 

Georgia  

Irina Baramidze Phone: +995 32 38 24 04  / Phone: +995 32 934 822, Fax: +995 32 933 873 

 

 

 

Rossiyskaya Gazeta  

ʈʦʩʩʠʡʩʢʘʷ ɻʘʟʝʪʘ 

www.rg.ru 

 

Rossiyskaya Gazeta was set up by the Russian government in 1990, before the collapse of the Soviet 

Union. It remained fully government-owned thereafter. The paper is authorised to publish all new 

laws in full, heralding their entry into force, decrees of the president and resolutions of the 

government. Despite its affiliation, Rossiyskaya Gazeta has been known to voice criticism of 

ministerial policy. The paperôs managing director has dismissed the widely-held view that it is a 

mailto:kommersant@kommersant.ru
http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1154791
http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1144650
http://www.kp.ru/
mailto:kp@kp.ru
mailto:kp@kp.ru
http://www.rg.ru/


Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus  11 

government mouthpiece, describing it instead as an ñindependent media outletò. By its own account 

Rossiyskaya Gazetaôs audience are ñwell-balanced adults with conservative viewsò. 

 

Editor-in-chief is Vladislav Fronin. He has two Deputies ï Yuri Lepsky and 

Natalya Tatarinova.  

E-mail: office@rg.ru 

E-mail: politika@rg.ru  

 

 

 

 

Rossiyskaya Gazeta has correspondents in Ukraine and Belarus and Georgia. The coverage of the 

southern region of Russia and partly of the Russian-Georgian war was run out of the regional office in 

the southern city of Stavropol. 

 

The Stavropol regional correspondent is Svetlana Emelyanova. E-mail: stav@rg.ru 

She covers the Kabardino-Balkarskaya Republic, Northern Ossetia, the Stavropolsky region and the 

Chechen Republic.  

 

 

 

 

 

mailto:office@rg.ru
mailto:politika@rg.ru
mailto:stav@rg.ru


12  Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus 

Weeklies  
 

 

 

Argumenty i Fakty  

ɸʨʛʫʤʝʥʪʳ ʠ ʌʘʢʪʳ 

www.aif.ru 

 

 

 

With almost 3 million copies, the popular weekly Argumenty i Fakty  has the highest circulation of 

any Russian newspaper. Founded in 1978, it quickly gathered a strong following, reaching a reported 

circulation of more than 33 million in 1990. After 1985, during Glasnost, Argumenty i Fakty was one 

of the leading publications. Although its readership is now considerably smaller, the paperôs mix of 

political analysis and speculation, patriotic sentiment, high-profile interviews, regional supplements 

and consumer advice has ensured its prominence on Russiaôs news stands. One of Russiaôs largest 

banks, Promsvyazbank, has a controlling interest in the paper. On its website AiF describes its 

readership amongst others as ñworking people, intellectuals and politiciansò. 

 

 

 

Editor-in-chief is Nikolai Zyatkov.  

E-mail: moskva@aif.ru  

 

 

 

 

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus 

 

The aif-weekly has three offices in the Southern Caucasus.  

Georgia 

AiF Tbilisi  

Phone: +995 32 93 38 73, Fax: +995 32 93 48 22  

 

Armenia 

AiF Yerevan  

Phone: +374 10 53 90 14, Fax: +374 10 53 90 11 

ɽ-mail: argumenti@mail.ru  

 

Azerbaijan 

AiF Baku  

Phone: +994 12 97 12 13, ɽ-mail: vham@mail.ru  

 

 

 

http://www.aif.ru/
mailto:moskva@aif.ru
mailto:argumenti@mail.ru
mailto:vham@mail.ru


Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus  13 

 

Expert 

ʕʢʩʧʝʨʪ 

www.expert.ru 

 

 

Expert, founded by a group of editors and journalists who departed from Kommersant publishing 

house, is Russiaôs leading business weekly magazine on political and business issues. It is currently 

part of Expert Group, a publishing, conference and research company based in Moscow. Since 2002 

the magazine nominates its Person of the Year ï one or several individuals who significantly 

influence economic, business, political or social development in Russia. In 2003, two of the nominees 

were Roman Abramovich and Mikhail Khodorkovsky, key shareholders of the Sibneft and Yukos oil 

companies, respectively. They were hailed for adopting corporate governance policies that helped run 

their companies efficiently and profitably. The magazine is distributed in Russia and the CIS 

countries. The website is also in English.  

 

 

Editor-in-Chief is Valery Fadeev. He is also Director of the Institute of Public 

Engineering, Chairman of the business journalism guild ñMediaSoyuzò, as well 

as a member of the Russian Social Council for the Development of Education, 

the General Council of the All-Russian public organization ñBusiness Russiaò, 

and the Social Council for National Reward. Fadeev is Professor at Moscow 

State Universityôs Higher School of Economics.  

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus 

 

Georgia: Gevorg Mirzayan  
 

 

 

Russian Journal 

ʈʫʩʩʢʠʡ ɾʫʨʥʘʣ 
www.russ.ru 

 

 

Russian Journal is a primarily Russian-language website. It was the first political tribune on the 

Internet. The daily online publication is devoted to cultural, political and social issues. The original 

Russian Journal was founded in July 1997. The English version was launched in December 2001.  

 

Gleb Pavlovsky, an influential Kremlin-adviser and self-described ñpolitical 

technologistò, is the Editor-in-chief. He is the founder of the Foundation for 

Effective Politics, which he presides (see also think tank section). He actively 

participated in parliamentary and presidential election campaigns. Pavlovsky is also 

the founder of a number of influential Russian media networks such as Gazeta.ru, 

Strana.ru, SMI.ru, Kreml.org, Liberty.ru and others. He is Professor at Moscow 

State Universityôs Higher School of Economics.  

 

Boris Mezhuev is Deputy Chief Editor. He is a former Editor-in-Chief of the 

Political News Agency website and former Deputy to the Editor-in-Chief of Smysl 

magazine. Mezhuev has appeared in different magazines and newspapers such as 

Polis, Pro et Contra and Political Magazine. After the Russian-Georgian war in 

August 2008 he argued against recognizing South Ossetia and Abkhazia as 

independent states. (Russian Journal, 12 August 2008, http://russ.ru/Mirovaya-

povestka/Vernite-Shevardnadze!) 

http://www.expert.ru/
http://www.russ.ru/


14  Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus 

NEWS AGENCIES  
 

 

Interfax  

ʀʥʪʝʨʬʘʢʩ 

www.interfax.com  

 

 

 

Interfax is the major Russian news agency and the only fully private-owned one.  

 

Alexei Meshkov is Editor-in-Chief of General Information Services. 

 

Correspondents in the South Caucasus 

 

Georgia: Vakhtang Lomtadze: Phone: +995 32 96-47-26 Fax: +995 32 95-08-25 

 

Armenia: Arman Tarjmanyan: Phone/Fax: +374 10 24 24 91; E-mail: tagarm@rambler.ru 

 

 

 

 

ITAR -TASS  

ʀʊɸʈ-ʊɸʉʉ 

www.itar-tass.com  

 

 

 

 

Itar Tass, the state-owned successor to the Soviet news agency TASS, is one of the largest Russian 

information agencies. It has pages in English.  

 

Vitaly Ignatenko is General Director.  

 

Pavel Mikhalev is Deputy Director General and Director of Foreign News  

Phone: +7 095 2297925 

E-mail: itar@itar-tass.com 

 

Correspondents in the Southern Caucasus:  

 

Georgia: Tengiz Patchkoriya: Phone/Fax: +995 32 98-95-47  

 

Armenia: Tigran Liloyan: Phone/Fax: 374 10 52 02 42; E-mail: tass@arminco.com 

 

 

 

RIA  ï Novosti  

ʈʠʘ ʅʦʚʦʩʪʠ  

www.rian.ru  

 

Ria Novosti, also state-owned, is one of the leading Russian news agencies. Besides Russian, it has 

pages in English, German, French, Arabic and Chinese.  

 

Svetlana Mironyuk is Editor-in-Chief.  

http://www.interfax.com/
mailto:tagarm@rambler.ru
http://www.itar-tass.com/
mailto:itar@itar-tass.com
mailto:tass@arminco.com
http://www.rian.ru/


Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus  15 

Denis Perepelizyn is Deputy Chief Editor:  

E-Mail: perepel@rian.ru 

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus 

 

Georgia 

Maria Kvaratscheliya: (office Director) Phone: +995 32 93-51-20; Fax: +995 32 93 17 49  

 

Armenia 

Gamlet Matevosyan: Phone: +374 10 54 14 11; E-mail: adem@arminco.com 

 

 
 

Regnum.ru  
www.regnum.ru 

 

 

Regnum.ru is a federal news agency which started working on 23 February 1999 when it merged with 

a group of web-based information agencies including Baltika, KNews, MurmanNews and MariNews. 

Regnum established its own network of correspondents and made the platform available to local 

politicians as well as non-governmental organisations. A selection of articles is translated in English.  

 

 

Editor-in-Chief is Modest Kolerov. He is also Chairman of the Union of the 

Svobodnaya Rossiya public association and co-founder of Regnum. Kolerov is 

Professor at the Department of Information Policy of Moscow State Universityôs 

Higher School of Economics and Valid State Counselor, Class I. He is a former 

head of the Russian Presidentôs Department for Interregional and Cultural Ties with 

Foreign Countries (2005-2007) and holds a PhD in Historical Sciences. 

 

 

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus:  
 

Transcaucasian Editorial Bureau in Armenia 
 

Chief Editors: Vigen Hakobian, Armenika Kivirian: Phone/Fax: +374 10 53 72 47; E-mail: 

regnum@netsys.am; Web Site: http://www.regnum.ru 

 

 
 

 

Information  Agency ROSBALT 

ʀʥʬʦʨʤʘʮʠʦʥʥʦʝ ʘʛʝʥʪʩʪʚʦ ʈʆʉɹɸʃʊ 

www.rosbalt.ru  

www.rosbaltsouth.ru (Rosbalt-Kavkaz) 
 

 

 

Rosbalt is an information agency with headquarters in St. Petersburg and regional offices in Moscow, 

Nizhni Novgorod, and Rostov-on-Don (covering the Caucasus region), as well as in Ukraine and 

Latvia. The Rosbalt-Kavkaz division provides extensive coverage of the entire Caucasus region.  

mailto:perepel@rian.ru
mailto:adem@arminco.com
http://www.regnum.ru/
mailto:regnum@netsys.am
http://www.regnum.ru/
http://www.rosbalt.ru/
http://www.rosbaltsouth.ru/


16  Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus 

Headquarters in St. Petersburg:  

IA Rosbalt  

Ul. Rubinshteina, 30 A (main office), 191002 St. Petersburg, Russia 

Fax: +7 (812) 320 50 43 

 

Rosbalt-Kavkaz, Regional office in Rostov-on-Don:  

Address: ul. Sotsialisticheskaya, d. 74 (ofisnyy tsentr Kupecheskii Dvor), office 404, 344022 Rostov-

na-Donu.  

Tel. +7 (863) 268 94 83 

 

Maria Kustova  is the website editor. Tel. +7 (812) 320 50 43  

Dmitry Remizov is Press Center Director. Tel. +7(863) 250 66 90 

 
Correspondent Samvel Martirosyan 

City/Region Yerevan 

Tel./Fax +374 10 43 58 14 

E-mail sammart@arminco.com 

 

mailto:sammart@arminco.com


Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus  17 

WEB-MEDIA  
 

 

Newsru.com  
 

 

 

Newsru.com, formerly the website of the Channel NTV, is one of the largest and most viewed news 

portals in Russia. From mid-October to mid-November 2009, according to the Rambler Top 100 

index, the Newsru.com website had over 183,000 unique visitors per day.
2
  

 

Editor-in-Chief is Yelena Bereznitskaya-Bruni  

 

Newsru.com also runs Inopressa.ru, a website providing Russian translations of selected articles 

published by foreign (primarily Western) mass media. 

Tel. + 7 (495) 755 77 67 

E-mail: editors@inopressa.ru  
 

 

 

Lenta.ru 

www.lenta.ru 

 

 

Lenta.ru is a web-based daily newspaper founded as a result of cooperation between the Foundation 

for Effective Policies, the Rambler Internet holding, and a team of internet professionals who created 

the Gazeta.Ru project. Lenta.Ru is among the top 5 most widely read online news outlets, boasting 

nearly 220,000 unique visitors per day.
3
 

 

Editor-in-Chief: Anton Nossik  

Executive Secretary: Yulia Minder  

 

  

 

Pravda.ru 

 

www.pravda.ru 

 

 

 
Pravda.Ru (known as Pravda On-line until 2003) is one of the first and most popular online 

resources in Russia. Launched in January 1999, Pravda On-line was established by a group of 

journalists who had previously worked for the famous Soviet Pravda. Pravda.Ru is also published in 

English, Italian and Portuguese, with the English version being one of the leading Russian 

information sources used by foreign readers.  

 

According to the Rambler Top 100, from mid-October to mid-November Pravda.Ru was the 14
th
 most 

visited website in Russia in the news media category, attracting an audience of over 62,000 unique 

visitors daily.
4
  

 

Editor in Chief is Andrey Chereshnev 

  

                                                 
2
 http://top100.rambler.ru/top100/Media/rate25.0.shtml.ru  

3
 http://top100.rambler.ru/top100/Media/rate4.0.shtml.ru 

4
 http://top100.rambler.ru/top100/Media/rate4.0.shtml.ru  

mailto:editors@inopressa.ru
http://www.smi.ru/sources/3/
http://www.lenta.ru/
http://www.pravda.ru/
http://top100.rambler.ru/top100/Media/rate25.0.shtml.ru
http://top100.rambler.ru/top100/Media/rate4.0.shtml.ru


18  Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus 

 

Vadim Gorshenin 
Chairman of the Board of Directors, former Editor-in-Chief 

 

gorshenin@pravda.ru 

 

 

 

 
Address: Ul. Staraya Basmannaya, d. 16, str. 1a, Moscow 

Mailing address: 105066, a/ya 26, ñPravda.Ruò 

Tel. +7 (499) 267-48-60; 261-45-85 

Fax: +7 (499) 267-48-60 

E-mail: home@pravda.ru 

 
 

 

 

Gazeta.ru  
www.gazeta.ru 

 
 

Gazeta.ru is one of the most popular Russian newswires on the Internet. It publishes news on social, 

political, cultural, and sports issues. It was founded in December 1998. 

 

Michail Michaylin  has been Editor-in-Chief since 2006. 

 

 

 

 

Vzglyad 

www.vz.ru 

 

 

Vzglyad, launched in 2005, is an online publication providing news coverage and analysis on a wide 

range of economic, political, social and cultural issues. Its target audience is primarily the business 

community. From the very start, Vzglyad was designed to compete with other leading business 

publications such as Kommersant and Vedomosti.5 In July 2009, vz.ru was the ninth most 

visited online resource in Russia (and fifth most visited in Moscow).6 Vzglyad, as well as the 

internet daily Dni.ru (see below), is owned by the Russian media holding Newmedia Stars.  
Address: Luzhnetskaya naberezhnaya, d. 2/4, str. 16, 119270 Moscow, Russia 

Tel./Fax: + 7 (495) 926-93-75 

E-mail: info@vz.ru 

 

 

 

                                                 
5
Oleg Kashin, ñSurkov Networkò (in Russian), OpenSpace, 12 February 2009, 

http://www.openspace.ru/media/net/details/7946/page1/  
6
RuMetrika, ñThe Ratings of Online Resources in Russiaò (in Russian), Rambler- RuMetrika, 18 August 2009. 

http://rumetrika.rambler.ru/publ/article_show.html?article=4022  

mailto:gorshenin@pravda.ru
mailto:home@pravda.ru
http://www.smi.ru/sources/2/
http://www.gazeta.ru/
http://www.vz.ru/
mailto:info@vz.ru
http://www.openspace.ru/media/net/details/7946/page1/
http://rumetrika.rambler.ru/publ/article_show.html?article=4022


Russiaôs Foreign Policy and the Caucasus  19 

 

Dni.ru  

www.dni.ru 

 

Dni.ru  is a popular Russian online daily which first appeared in December 2000. It is also one of the 

first large online media outlets in Russia. Dni.ru is owned by the media holding Newmedia Stars 

(together with other media such as Vzglyad and the Russia.Ru TV channel). According to the Rambler 

Top 100 index, Dni.ru consistently ranks among the top ten most visited news websites, attracting an 

average of 149 000 visitors per day (as of November 2009).
7
 According to the Dni.ru website, the 

portalôs audience consists primarily of young (age 25 to 45) professionals with a high level of 

income.
8
 

Konstantin Kondrashin is Project Director and Editor-in-Chief 

Elena Kalashvnikova and Valery Kopotin  are political analysts  

Address: Luzhnetskaya naberezhnaya, d. 2/4, str. 16, 119270 Moscow, Russia 

E-mail: dni@dni.ru 

 

 

 

Polis  

www.politstudies.ru 

 

 

 

 

Polis is a web-journal which appears 6 times a year (in Russian and English). Short summaries of 

articles in both languages are available on its website.  

 

Sergi Chugrov is Editor-in-Chief.  

E-mail: new-polis@politstudies.ru  

 

 

 

 

Strana.Ru 

www.strana.ru 

 

 

 

Strana.Ru is a Russian National News Service owned by All Russian State Television and 

Broadcasting Company, or VGTRK. Its founder is the influential Kremlin adviser Gleb Pavlovsky, 

head of the Effective Policy Foundation.  

 

General Director and Editor-in-Chief is Marina Litvinovich . 

 

 

 

 

                                                 
7
 http://top100.rambler.ru/top100/Media/rate4.0.shtml.ru  

8
 Dni.Ru, ñAbout the Projectò (in Russian), updated 18 April 2008, 

http://www.dni.ru/about/2008/4/18/140208.html  

http://www.dni.ru/
mailto:dni@dni.ru
http://www.politstudies.ru/
mailto:new-polis@politstudies.ru
http://www.strana.ru/
http://top100.rambler.ru/top100/Media/rate4.0.shtml.ru
http://www.dni.ru/about/2008/4/18/140208.html

