
 

 

 

 
 

 

 

ESI MANUAL 

 

THE RUSSIAN DEBATE ON THE SOUTH CAUCASUS: 

WHO IS WHO? 

 
Part 3: Russian Audiovisual Media 

 

 
Berlin – Istanbul, April 2010 

 

 

 
 



2  Russian audiovisual media 

 

 

 
Table of Contents 

 

1. TELEVISION ................................................................................................................................ 3 

Channel One ............................................................................................................................... 4 

Russia TV ................................................................................................................................... 7 

NTV Television ........................................................................................................................ 10 

REN TV ................................................................................................................................... 12 

TV Center ................................................................................................................................. 14 

RT............................................................................................................................................. 16 

Channel 5 (5-tv) ....................................................................................................................... 17 

2. RADIO ......................................................................................................................................... 20 

Echo of Moscow (Ekho Moskvy) ............................................................................................ 20 

Radio Russia ............................................................................................................................ 22 

Voice of Russia ........................................................................................................................ 23 

Radio Free Europe / Radio Liberty .......................................................................................... 24 

 



3  Russian audiovisual media 

 

This section provides an overview of relevant Russian media, editors and journalists with an interest 

in Russian neighbourhood policy and the Southern Caucasus. Most of the journalists speak English. 

Some TV channels or radio stations have English-language websites.  

 

1. TELEVISION 

 

Key TV channels and important political and news programs: 

 

 

Channel One 

Первый Канал  

 

 

Novosti – Новости (News) 

Vremya – Время (Time) 

Odnako – Однако (However) 

Pozner – Познер  

6 pm (every day) 

9 pm (every day) 

Sometimes after Time – Время 

Monday 11.40 pm – 00.40 am 

 

Russia TV 

Россия 
 

 

Vesti – Вести (News) 

 

11 am, 2, 5, 8 pm (every day) 

 

NTV News 

Television   

НТВ  
 

 

Segodnya – Сегодня (Today) 

 

7 pm (every day) 

 

REN TV 

РЕН ТВ  

 

Novosti „24“ – Новости «24» 

(News) 

9.30 am, 4.30 pm, 7.30 pm 

(Monday – Friday) 12.30 pm 

every day 

 

TV Center 

ТВ Центр 
 

 

Sobytiya – События (Events) 

 

11.30 am, 2.20 pm, 5.50 pm 

8.30 pm (every day) 

Petersburg – Fifth 

Channel 

Петербург – Пятый 

Канал  

Seychas – Сейчас (Now) 

 

Glavnoe – Главное (Essential) 

10.30 am, 1.30 pm, 4.30 pm, 

7.30 pm every day 

6.30 pm on Saturdays 

 

Russia Today  

News Every 30 minutes 

Average audience share of Russian TV channels, week of 8-14 March 2010 (between 05:00 and 

20:00):  

 

Source: http://www.tns-global.ru/rus/data/ratings/tv/ (First seven channels with the highest audience 

share are: First Channel 18 percent; Russia TV 17.2 percent; NTV 14.9 percent; STS 8.9 percent; 

TNT 7.1 percent; Ren TV 4.3 percent; TV-Tsentr 3.1 percent.) 

 

http://www.tns-global.ru/rus/data/ratings/tv/


4  Russian audiovisual media 

 

Channel One 

Первый Канал (Perviy Kanal)  

www.1tv.ru 

 

 

 

 

 

 

Channel One, Russia’s main television channel, based at the “Ostankino” Broadcasting Centre in 

Moscow, is a state-controlled TV station with the highest audience share. The Russian government 

controls 51 percent of shares, the remaining 49 percent belonging to private shareholders such as the 

little-known ORT Bank Consortium, RastrKom 2002 and EberLink, all believed to be controlled by 

oligarch Roman Abramovich.  

 

Channel One also owns some digital-only television channels. The Channel One Digital TV family 

includes Cinema House (movies), Channel One Music, Time (20th century history), TV Nanny 

(children’s programming) and Television Café (food). The channel retains an audience share of 

almost 20 percent. 

 

The channel’s “Novosti” and “Vremya” news programs are the source for political information for 

most Russians. The website of Channel One is only in Russian.  

 

“Ostankino”, Akademika Koroleva Str. 12, 127427 Moscow 

Tel: +7 495 617 73 87 

 

Senior management 

 

Konstantin Ernst has been General Director since 

October 1999.  

 

Alexander Fayfman is Deputy Director and General 

Producer.  

 

 

 

 

First Channel news department: 

 

Kirill Kleymenov is Deputy General Director and head of the news 

department. He has worked with Channel One since 1997, when he became 

head of the news department. Before graduating from the Romanic-German 

department at Moscow State University he worked for State Radio of the 

Soviet Union. He also wrote for the Russian news agency Interfax. In 2004 

he worked as press officer for the Russian oil giant Lukoil.  

 

 

Main evening news 

“Vremya” (40 minutes starting at 9 pm every day) is Channel One’s flagship news program, 

presenting the world through the Kremlin’s eyes. Having first aired in January 1968 and having 

survived the tectonic shifts in the Russian media landscape since the 1990s, it is one of the most 

influential TV news programs in Russia. Vremya has the largest audience share of any Russian news 

program.  

http://www.1tv.ru/


5  Russian audiovisual media 

 

Ekaterina Andreeva is one of the two anchors of “Vremya”. She is said to be one 

of President Vladimir Putin's favourite TV news journalists.
1
 She studied law and 

history at Moscow State University. In 1991 Andreeva started working in 

television. She has been on air since 1995. (See also ESI picture story Mainstream 

views on Russian TV) 

 

 

 

 

Channel One’s main news program “Novosti” is re-broadcast at 5 am and 9 am, as well as at 12 pm, 3 

pm and 6 pm. The last news broadcast “Nochnye Novosti” (Night news) comes on at 11.30 pm or 

0.30 am. Channel One also runs news and interviews during its morning show “Telekanal Dobroye 

Utro” (the Good Morning Channel) from 5.05 to 7 am. When the Russian-Ukrainian gas dispute 

started in January 2009, the program broadcast nothing more than official statements – by Putin, 

Medvedev and Alexei Miller – while avoiding commentary by journalists. 

 

 

Opinion programs 

 

After the news program “Vremya”, Michail 

Leontiev, Russia’s most famous TV-commentator, 

presents “Odnako” (“However”), which has been on 

air since March 1999. In April 2001 Leontiev joined 

the Eurasia movement whose leader, Alexander 

Dugin, is one of the most influential ideologists of 

Russian expansion and nationalism. Leontievonce described himself as a voice 

of the Kremlin. “I am one of the propagandists of the regime. I am a part of the 

team in the power,” he was quoted as saying by the Nouvel Observateur in September 2008. Leontiev 

has been a member of the pro-Putin United Russia party since December 2002. He is also the founder 

of the weekly magazine “Profile”. 

As the Russian-Georgian war broke out, Leontiev was on air every evening between 10 and 14 

August 2008. He accused Georgia of aggression, characterized Saakashvili as a war criminal and 

never referred to the actions of the Russian army as something other than peacekeeping.  

More “Odnako” programs can be found on: 

http://www.1tv.ru/owa/win/ort6_main.main?p_news_razdel_id=100&p_pagenum=4 

(in Russian only) 

 

Vladimir Pozner is one of Channel One’s most 

influential journalists and sharpest 

commentators. Since November 2008 he hosts 

his own political talk show, “Pozner”, which 

airs every Monday evening at 11.30 pm. Until 

the autumn of 2008 he was the anchorman of the 

weekly political show “Vremena” (Times). His 

new show, besides its focus on politics, covers social and cultural issues. Born in 1934 in Paris, 

Pozner lived with his family in France, in the USA and in the Eastern part of Berlin until he was 18. 

At the request of his father, the family returned to the Soviet Union in 1952, one year before Stalin’s 

death. Going back to France was impossible since none of the family members, other than Pozner’s 

mother, had a French passport. 

 

                                                 
1
  http://www.independent.co.uk/news/media/inside-story-now-back-to-you-tetsuya-416448.html 

 

http://www.esiweb.org/index.php?lang=en&id=281&story_ID=26&slide_ID=13
http://www.esiweb.org/index.php?lang=en&id=281&story_ID=26&slide_ID=13
http://www.1tv.ru/owa/win/ort6_main.main?p_news_razdel_id=100&p_pagenum=4
http://www.independent.co.uk/news/media/inside-story-now-back-to-you-tetsuya-416448.html


6  Russian audiovisual media 

 

Maxim Shevchenko hosts the political 

talk show Sudite Sami (“Judge for 

yourself”). He is considered as one of the 

leading Russian journalists and experts 

on ethno-cultural and religious issues. 

Besides his work as anchorman for 

Channel One, he hosts “O Glavnom”, 

(The Essential) on state-owned Radio 

station Vesti FM, as well as the weekly program “Special Opinion with Maxim Shevchenko” for Echo 

of Moscow. Shevchenko graduated from the Moscow Aviation Institute in 1990. He was a special 

correspondent in Afghanistan, Pakistan, Chechnya, Dagestan, former Yugoslavia, Israel and Palestine, 

editor-in-chief of the “NG-Religion” section of “Nezavisimaya gazeta”, and author and editor-in-chief 

of “Sense” magazine. In 2000, he created the Center of Strategic Research of Religion and Policy of 

the Modern World. He is a Member of the Public Chamber of the Russian Federation. See also ESI 

picture story “Judge for yourself: Maxim Shevchenko and the Caucasus”. 

 

“Judge for yourself” can be seen on Channel One: http://www.1tv.ru/pr/si=5691&im=2 

 

Article on mass media on http://www.archipelag.ru/authors/shevchenko/?library=2278 

 

 

Southern Caucasus Coverage: 

 

Anton Stepanenko, based in Moscow, covered the Russian-Georgian war as 

special correspondent. On the first day of war he reported on Southern Ossetia 

and Tskhinvali.   

 

On 23 August 2008, Stepanenko produced a 30 minute documentary on 

Tskhinvali, The Wounds of Tskhinvali - Rany Tsinvali (“Раны Цхинвали”) 

http://rutube.ru/tracks/949505.html?confirm=d1e10da639304084e3536821c54b1a1a&v=109b228c1f9

c4387d7f2d9ffa9d5b85c 

 

Yevgeni Baranov’s report on Abkhazia on 24 May 2009. 

http://www.1tv.ru/news/polit/144307 

 

According to its website, Channel One has correspondents across Russia, in the CIS countries and 

countries like France (Shanna Agalakova) and Israel (Sergey Auslender). Channel One also has 

bureaus in Georgia and Armenia.  

 

Correspondents in the Southern Caucasus 

 

Georgia: Mikhail Robakidze,  380076 Tbilisi, M. Kostava Str. 86  

Tel: + 995 32 95 75 24 

Report 11 May 2009: http://www.1tv.ru/news/world/143469 

 

Armenia: Levon Grigorian, First Channel, cameraman and correspondent:  

Yerevan Tel./Fax: +374 10 52 95 42; +374 10 56 64 08; +374 10 56 70 77,  

E-mail: 1tvarm@mail.ru 

 

 

 

 

 

 

http://www.esiweb.org/index.php?lang=en&id=281&story_ID=26&slide_ID=14
http://www.1tv.ru/pr/si=5691&im=2
http://www.archipelag.ru/authors/shevchenko/?library=2278
http://rutube.ru/tracks/949505.html?confirm=d1e10da639304084e3536821c54b1a1a&v=109b228c1f9c4387d7f2d9ffa9d5b85c
http://rutube.ru/tracks/949505.html?confirm=d1e10da639304084e3536821c54b1a1a&v=109b228c1f9c4387d7f2d9ffa9d5b85c
http://www.1tv.ru/news/polit/144307
http://www.1tv.ru/news/world/143469
mailto:1tvarm@mail.ru


7  Russian audiovisual media 

 

Russia TV 

Россия  

www.rutv.ru 

 

 

 

Russia TV, formerly RTR or Channel 2, is the second national channel. It is run by state-owned 

Vserossiyskaya Gosudarstvennaya Televizionnaya i Radioveshatel’naya Kompanya (All Russian 

State Television and Broadcasting Company, or VGTRK), an umbrella organisation for six 

nationwide TV channels such as Rossiya, Vesti, Sports, a children channel, and RTR-Planeta. The 

holding also runs radio stations such as Radio Russia and Mayak, as well as over 80 regional 

channels. Russia TV was founded in 1991 in an effort to give Russian president Boris Yeltsin an 

outlet independent of the Soviet TV channels. Russia TV has the second largest audience in Russian 

television. In a typical week it is viewed by 75 percent of urban Russians, compared to 83 percent for 

the leading channel, Channel One. RTR-Planeta, the program for the CIS and Baltic states, has an 

audience of 50 million people. Vesti, which appears at 8 pm, is Russia TV’s news flagship and – after 

Channel One’s Vremya – the second most important source for information for the Russian audience. 

Its website is only in Russian. 

 

5. Yamskogo Polya Str. 19/21, 125040 Moscow  

Tel: +7 495 232 63 33 

E-mail: AKasianikova@vgtrk.com (Press office) 

 

 

Senior management of Russia TV  

 

   Anton Zlatopol‟skiy is General Director of Russia TV.  

   E-Mail: rtr@rtr-tv.ru 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yulia Rakcheyeva is Deputy Director of Russia TV and General Manager of 

news programs.  

E-Mail: rtr@rtr-tv.ru 

 

 

 

 

 

Pyotr Fyodorov is Director of the department for international relations 

E-mail: pfyodorov@vgtrk.com  

 

Andrey Polivanchuk is Head of the foreign news desk.  

E-Mail: apolivanchuk@vgtrk.com 

http://www.rutv.ru/
mailto:AKasianikova@vgtrk.com
mailto:rtr@rtr-tv.ru
mailto:rtr@rtr-tv.ru
mailto:pfyodorov@vgtrk.com
mailto:apolivanchuk@vgtrk.com


8  Russian audiovisual media 

 

Main news programs  

 

 

“Vesti” at 8 pm is the main news program, with an audience share 

of about 15 percent..  

 

 

Other news programs also operate under the title “Vesti” (www.vesti.ru). One of them is Dobroe Utro, 

Rossiya, (Good Morning, Russia) which airs from 5 to 8.30 am. At 11 am, 2 and 5 pm, “Vesti” 

continues with regular news. There are also Vesti v Subbotu (Vesti on Saturday) and Vesti Nedeli 

(Vesti of the Week).  

 

 

The main analytical news program is “Vesti Nedeli” (www.vesti7.ru) presented 

by former NTV correspondent Yevgeny Revenko. The program airs on Sunday 

evening at 8. According to tns-global, it retained an audience share of 15.1 

percent in the week from 26 October to 1 November.  

News website: http://www.vesti7.ru/archive/news?id=12526 

E-mail:  vesti-press@vgtrk.com  

 

 

 

 

Analysis and opinion programs  

 

Arkadiy Mamontov is a popular journalist and one of four documentary makers 

for “Avtorskaya Programma Spetsialniy Korrespondent” (The Author’s 

Program Special Correspondent), a program that prides itself on reporting 

“objective reality”. Mamontov previously reported for NTV from places like 

Chechnya and Dagestan. He came to prominence in 2006 after producing footage 

purporting to show a British diplomat exchanging classified information with local 

agents through a device disguised as a rock on a street in Moscow. A year later, 

Mamontov claimed in another documentary that the CIA was 

funding Russian opposition groups in order to foment popular 

uprisings of the sort that took place in Serbia, Georgia, Ukraine and 

Kyrgyzstan. On 5 April 2009 Russia TV aired a film accusing the 

U.S. of using an air base in Kyrgyzstan to spy on Russia and China.  

On 1 February 2009 Russia TV aired “Svoy – Chuzhoy” (Friend vs. 

Foe), a documentary in which Mamontov alleged that Ukraine had 

participated in the Russian-Georgian war in August 2008. The film 

was widely discussed in the Russian press. “In his film Arkadiy Mamontov has absolutely ceased to 

trouble himself with such trifles as working with facts,” complained Arina Borodina in Kommersant. 

Mamontov repeatedly used phrases like “according to some information” and blurred the faces and 

identities of a number of his interlocutors.  

 

“Avtorskaya Programma Spetsialniy Korrespondent” airs on Sunday evenings at 9.05 pm on 

Russia TV. 

 

E-mail: amamontov@vgtrk.com 

Documentary on Tskhinvali on 17 August 2008: 

http://www.rutv.ru/search.html?d=0&q=%C3%F0%F3%E7%E8%FF 

 

The Documentary “Svoy – Chuzhoy” (Friend vs. Foe) on Ukraine’s alleged involvement in the 

Georgia war aired on 1 February 2009: http://www.vesti.ru/doc.html?id=248571 

 

http://www.vesti.ru/
http://www.vesti7.ru/
http://www.vesti7.ru/archive/news?id=12526
mailto:vesti-press@vgtrk.com
mailto:amamontov@vgtrk.com
http://www.rutv.ru/search.html?d=0&q=%C3%F0%F3%E7%E8%FF
http://www.vesti.ru/doc.html?id=248571


9  Russian audiovisual media 

 

Dmitri Kiselyev, born in April 1954, is Deputy 

Director of VGTRK Holding and, since 2006, the 

anchorman of “Natsionalny interes” (National 

Interest), a political talk show aired on the Russian 

Information Channel “Vesti”. The program brings 

together high-ranking politicians to discuss (from a 

nationalist perspective) major issues in Russia’s 

development. National Interest is broadcast live every Saturday at 11.20 am.  

On 14 March 2008, in an article published by the investigative newspaper Novaya Gazeta, Kiselyev 

defended the channel’s policy of sidelining opposition activists: “(Vladimir) Ryzhkov was endlessly 

on air, Yavlinsky and Nemtsov in great profusion. But later on, as these heroes’ ratings fell, people 

didn’t want to see them anymore!”  

 

 

Special programs on the Caucasus 

 

The Russian Information Channel “Vesti” runs a special program 

titled “SNG s Kirillom Tanayevym” (The CIS with Kirill 

Tanayev). During the program, Tanayev, the General Director of 

the Foundation for Effective Politics (see Think Tanks and 

Academia section), takes stock of developments in the twelve 

countries of the Commonwealth of Independent States. On 

weekends he talks to party leaders, politicians, experts and political 

scientists. Tanaev recently edited a book on the war in Georgia 

entitled “Ossetian tragedy. White book of crimes against South 

Ossetia, August 2008”. http://europublish.ru/eng/allbooks) 

 

 

 

Correspondents in the South Caucasus 

 

Georgia: Iya Bersenadze, Correspondent of news program “Vesti” 

M. Kostava Str. 68, 380076 Tbilisi, Tel: +995 32 98 63 55; +995 32 36 85 58 

 

 

 

http://europublish.ru/eng/allbooks
http://europublish.ru/eng/allbooks


10  Russian audiovisual media 

 

 

NTV Television 

НТВ 

www.ntv.ru 

 

 

 

 

 

 

 

NTV Television, owned by gas giant Gazprom, is the third federal channel. It retains an audience 

share of some 15 percent. Founded in 1993, NTV was owned by Vladimir Gusinsky’s Media Most 

holding until January 2001. During the 1990s, when freedom of speech in Russia was almost 

unlimited, NTV – known for its independent reporting and its criticism of government policy, notably 

in Chechnya – quickly developed into one of Russia’s best TV channels. NTV was also home to 

Russia’s best known and most popular journalists, including Yevgeny Kiselyov, Marianna 

Maksimovskaya, Mikhail Osokin and Viktor Shenderovich. Shenderovich became famous for Kukly 

(Puppets), a 10 minute political satire show broadcast on Saturday evening. Things changed for the 

worse when Vladimir Putin came to power. When NTV did not relent in its criticism of government 

policy, the company was restructured and sold. Today not much remains of the old NTV. The 

programming consists of little more than entertainment, crime and soap operas. Only one analytical 

program, “K Barryeru” (On the stand), has survived. The show’s host Vladimir Solovyev is regarded 

to have close links to Vladimir Putin. 

 

Akademik Korolyova Str. 12, 127427 Moscow  

Email: info@ntv.ru 

 

Senior Management 

Vladimir Kulistikov is General Director of NTV. He started his career with 

NTV where he was the first Deputy Director General in 2000. After the 

channel’s sale he moved to the Vesti (RIA Vesti) news agency, a subsidiary of 

VGTRK state television. In 2001 he returned to NTV as Deputy Director 

General.  

 

Alexander Nechayev is Deputy Director General of NTV since March 2008. 

He was previously the channel’s marketing director and responsible for 

strategic planning. In 2004-2006 he worked for Channel One’s international 

programme.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.ntv.ru/
mailto:info@ntv.ru


11  Russian audiovisual media 

 

Main news programs 

 

Segodnya (Today) is NTV’s main news programme. It is broadcast 10 times a day on weekdays and 5 

times a day on weekends. The program is presented by 24 anchormen. 

 

Since 2005 Kirill Pozdnyakov hosts the news 

programme Segodnya – Itogovaya Programma 

(Today – Final Issue), aired on Sundays at 7 pm. 

Pozdnyakov has worked with NTV since 1998. 

Yekaterina Kopylova and Tatyana Sopova are 

the show’s chief editors. 

News on Georgia: http://news.ntv.ru/theme/5064/ (in Russian only) 

 

 

Analysis and opinion programs  
 

Vladimir Solovyev hosts “K Barryeru” (On the stand), the only remaining 

analytical programme on NTV. The show features “an intriguing direct debate 

format between two opposing viewpoints,” wrote Nikolai Petro in March 

2005.
2
 Solovyev, regarded as close to the administration of Vladimir Putin, is 

known for his sharp, polemical and often scandalous statements on a range of 

issues including politics, economics, religion, sports, and journalism. 

E-mail: pr@tabriz.ru or pr@treli.ru  

 

NTV has 13 foreign correspondents in places like New York, Brussels and Germany. It has one 

correspondent in Georgia (Nuzgar Kereselidze) and one in Armenia (Hovhannes Hakobyan). 

 

Correspondents in the Southern Caucasus  

Georgia: Nugzar Kereselidze  

Sh.Rustaveli Prospekt 42, 380008, Tbilisi  

Tel. +995 32 99 03 62 

 

 

 

 

 

 

Armenia: Hovhannes Hakobyan 

 

 

 

 

 

 

                                                 
2
  http://209.85.129.132/search?q=cache:sGC0ZlWrfKYJ:www.cdi.org/russia/johnson/9107-

6.cfm+Vladimir+Solovyev+NTV&cd=8&hl=tr&ct=clnk&gl=tr 

http://news.ntv.ru/theme/5064/
mailto:pr@tabriz.ru
mailto:pr@treli.ru
http://209.85.129.132/search?q=cache:sGC0ZlWrfKYJ:www.cdi.org/russia/johnson/9107-6.cfm+Vladimir+Solovyev+NTV&cd=8&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
http://209.85.129.132/search?q=cache:sGC0ZlWrfKYJ:www.cdi.org/russia/johnson/9107-6.cfm+Vladimir+Solovyev+NTV&cd=8&hl=tr&ct=clnk&gl=tr


12  Russian audiovisual media 

 

REN TV 

РЕН ТВ 

www.ren-tv.com 

 

 

 

 

REN TV, owned mainly by the National Media Group (68 percent of shares) and the German Media 

house Bertelsmann RTL (30 percent), is one of the largest private federal channels in Russia. 

According to tns-global, REN TV retained a 4.3 percent audience share during the week of 8-14 

March 2010. The channel was launched in the beginning of 1997. Its programs are now broadcast to a 

potential audience of about 113.5 million viewers in more than 700 Russian cities. After its January 

2001 sale, NTV hired some of Russia’s most renowned journalists such as Marianna Maximovskaya, 

a former presenter of the interview show Geroy Dnya (Hero of the day) and Mikhail Osokin, presenter 

of the Segodnya news program. The channel – featuring interviews with leaders of Other Russia, an 

organisation gathering opponents of former President Vladimir Putin – gained a reputation as the last 

bastion of independent TV reporting. In mid-October 2009 the owner of REN TV, who also controls 

the independent Petersburg Channel 5, announced the restructuring of the National Media Group’s top 

management. Both channels are worried about a possible merger and the possibility of meddling by 

the state-owned RT, which is reportedly expected to produce news for REN TV.  

 

Zubovskiy Bulvar 17, bld. 1, 119847 Moscow 

Tel: +7 499 246 59 33; +7 495 937 61 70  

 

Senior Management 

 

 

 Alexander Ordzhonikidze is General Director of REN TV.  

  

 

 

 

 

 

 Alexei Abakumov is Editor-in-chief of REN TV. 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.ren-tv.com/


13  Russian audiovisual media 

 

Main news programs 

 

“24” is the main news program of REN TV. It is broadcast on weekdays 

at 9.30 am, 12.30 pm, 4.30 pm and 7.30 pm.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mikhail Osokin hosts the “Itogovyy vypusk „24‟” (Final Issue “24”) news 

program, which airs Monday to Thursday at 11.30 pm. Osokin was one of the 

leading anchormen at NTV before the channel’s sale to Gazprom.  

  

  

 

 

 

 

Marianna Maksimovskaya hosts the weekly program Nedelya (Week), an 

analytical news program. She also is Deputy Editor-in-chief of REN TV. Before 

joining the channel in 2002 she was the host of NTV’s Geroy Dnya (Hero of the 

day), one of the best interview programs in Russian television. Maksimovskaya left 

NTV when the channel was acquired by Gazprom.  

 

 

Editor-in-chief of Nedelya is Svetlana Elina.  

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus 

 

Georgia: Ivan Shlamov, Tbilisi 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



14  Russian audiovisual media 

 

 

TV Center  

ТВ Центр 

www.tvc.ru 

 

 

 

 

 

TV Center was founded in June 1997 and is owned by the administration of the city of Moscow. It 

covers mostly local news, including reports about Moscow’s mayor Yuri Luzhkov and his 

administration. Its target audience consists of conservative people aged over 40. By its own account 

the channel can be viewed in 76 regions by about 95 million people; overall, it retains roughly a 3 

percent audience share. It also airs in the CIS countries, the Baltic States, Europe, Israel, USA, New 

Zealand and Australia. 

 

Anchorwoman Kira Proshutinskaya hosts the political talk show “Narod 

khochet znat‟” (People want to know). In September 2007, prominent 

political analyst Mikhail Delyagin was digitally erased from the show after 

he had criticised Vladimir Putin. The technicians who removed Delyagin 

but left his disembodied legs in one shot, however.  

 

 

 

Bolshaya Tatarskaya Str. 33, bld. 1, 115184 Moscow 

Tel: +7 495 959 39 00; Fax: +7 495 959 39 66 

E-mail: web@tvc.ru  

 

 

Senior Management 

 

A. S. Ponomaryev is General Director of TV Center since 2006. He was 

previously Deputy Director of the state television holding VGTRK and the director 

of the cultural channel “Kultura”.  

E-mail: web@tvc.ru     

 

 

 

 

 

Viktor Tsoy is chairman of the advisory board, press officer for Moscow’s 

administration and the mayor’s spokesperson.  

E-mail: web@tvc.ru   

 

 

 

 

 

 

First Deputy General Director is Vyacheslav Mostovoy 

E-mail: wmostowo@tvc.ru  

 

 

http://www.tvc.ru/
mailto:web@tvc.ru
mailto:web@tvc.ru
mailto:web@tvc.ru
mailto:wmostowo@tvc.ru


15  Russian audiovisual media 

 

Main news programs 

 

The main news program is “Sobytiya” (Events), which is aired every day 

at 11.30 am, 2.30 pm, 5.30 pm and 8.30 pm.  

E-mail: infcool@tvc.ru  

 

 

 

 

 

Together with Vera Kuzmina, Ilya Kolosov hosts 

the weekday news programme Sobytiya 25y chas 

(Events at the 25th hour), which summarizes the 

main news of the day.  

E-Mail: infcool@tvc.ru   

 

 

 

Analysis and opinion programs  
 

Since 1999 Alexei Pushkov hosts the 

analytical programme Post Scriptum. 

Pushkov previously worked for ORT, 

which was later transformed into 

Channel One, and as a commentator for 

“Nezavisimaya Gazeta”. He is also a 

member of the presidium of the 

influential Russian Council on Foreign 

and Defense Policy. Post Scriptum features interviews with politicians, 

scientists or analysts from Russia and abroad. Guests have included former Prime Minister Yevgeni 

Primakov, the liberal politician Grigori Yavlinsky or Condoleezza Rice. Post Scriptum is aired every 

Monday at 11.45 am. E-mail: ps@tvc.ru  

 

 

Another program titled “Politicheskaya kukhnya” (Political Kitchen) is 

presented by Konstantin Zatulin, First Deputy Chairman of the Duma’s 

committee for CIS affairs and communication with compatriots. He is also 

Director of the Institute of CIS countries. While cooking, Zatulin talks 

politics with politicians, journalists or artists. The show airs every Sunday. 

In September 2008, shortly Russia recognized the independence of 

Abkhazia, Abkhazian president Sergei Bagapsh awarded Zatulin honorary 

citizenship.  

E-mail: zatulin@zatulin.ru  

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus 

 

Georgia: Iya Chumburidze, Tbilisi, Tel: +995 32 98 63 25  

 

Armenia: Grigory Petrosyan, Yerevan, Tel: +374 10 56 77 27 

 

 

mailto:infcool@tvc.ru
mailto:infcool@tvc.ru
mailto:ps@tvc.ru
mailto:zatulin@zatulin.ru


16  Russian audiovisual media 

 

RT 

www.russiatoday.com/en 

 

 

 

 

 

 

 

 

RT, a round-the-clock English-language news channel, started broadcasting on 10 December 2005 

and is available worldwide via satellite. The TV station is funded by the state owned RIA-Novosti 

news agency. By its own account RT regularly airs news as well as “many aspects of Russian history, 

culture and opinions. Our special projects are specifically tailored to accustom the international 

audience with the Russian perspective.” In general it is steering clear of criticism of the President and 

the government, and the Russian opposition is not given a platform to air its views. (See also ESI 

picture story Mainstream views on Russian TV) 

During the 2008 Caucasus War, William Dunbar, a journalist at Russia Today, resigned from RT after 

criticising the channel’s pro-Russian bias. He told the Moscow Times that a series of video satellite 

feeds that he had scheduled for 11 August had been scrapped because they reported the Russian 

bombing of targets inside Georgia. “The real news, the real facts of the matter, didn’t conform to what 

they were trying to report, and therefore, they wouldn’t let me report it. I felt that I had no choice but 

to resign”, Dunbar was quoted as saying. One senior journalist at Russia Today called Dunbar’s 

allegations of bias “nonsense”. “The Russian coverage I have seen has been much better than much of 

the Western coverage,” he said. “My view is that Russia Today is not particularly biased at all. When 

you look at the Western media, there is a lot of genuflection towards the powers that be. Russian news 

coverage is largely pro-Russia, but that is to be expected.” 

http://www.pri.org/theworld/?q=node/20092 (an interview with William Dunbar) 

 

According to RT’s website the channel set up a bureau in Tskhinvali, the capital of South Ossetia, 

after the August 2008 conflict. 

 

Senior Management 

 

 

Margarita Simonyan is General Secretary and Editor-in-chief and the youngest 

head of a global news and entertainment TV channel. RT, she says, was born out 

of the desire to present an “unbiased portrait of Russia”. (See also ESI picture 

story Mainstream views on Russian TV) 

 

Phone: +7 (495) 926 24 78 

Fax: +7 (495) 926 27 61 

E-mail: producers@rttv.ru 

Margarita Simonyan, only 25 when she became Editor-in-Chief of RT, has dismissed accusations that 

the channel is too pro-Kremlin:  “Whatever comes from Russia, especially if it gets government 

support, is going to be bad, bad propaganda. Is anyone worried that the BBC is getting its funding 

from people's taxes? Nobody seems worried by that.“
3
  

 

 

                                                 
3
http://www.washingtontimes.com/news/2008/oct/27/russia-today-youth-served/ 

  

http://www.russiatoday.com/en
http://www.esiweb.org/index.php?lang=en&id=281&story_ID=26&slide_ID=13
http://www.esiweb.org/index.php?lang=en&id=281&story_ID=26&slide_ID=13
http://www.pri.org/theworld/?q=node/20092
http://www.esiweb.org/index.php?lang=en&id=281&story_ID=26&slide_ID=13
http://www.esiweb.org/index.php?lang=en&id=281&story_ID=26&slide_ID=13
javascript:location.href='mailto:'+String.fromCharCode(112,114,111,100,117,99,101,114,115,64,114,116,116,118,46,114,117)+'?'
http://www.washingtontimes.com/news/2008/oct/27/russia-today-youth-served/


17  Russian audiovisual media 

 

 

Channel 5 (5-tv) 

Пятый Канал 

 

www.5-tv.ru 

 

 

 

 

Channel 5 (formerly known as Petersburg - Channel 5), founded in 1992, is a federal television 

channel based in St. Petersburg. The channel is owned by Yuri Kovalchuk’s National Media Group 

(NMG), which also controls Moscow-based REN TV. The largest shareholders in NMG are Bank 

Rossiya and Surgutneftegaz, a major Russian oil and gas company. Kovalchuk has close connections 

to Prime Minister Vladimir Putin. Channel 5 has an audience share of approximately 2 percent and is 

one of the last independent Russian channels to air critical views of the government and independent 

analysis.  

 

In March 2010, Channel 5 substantially changed its broadcasting strategy, launching a number of new 

programmes and inviting well-known anchors such as Alexander Vainshteyn and award-winning 

journalist Svetlana Sorokina, who also hosts the “Circle of Light” on the Ekho Moskvy radio station. 

According to NMG representatives, Channel 5 is different from others because it provides 

“substantive, contemporary, and intelligent programming and is not excessively dependent on the 

mass audience.”
4
  

 

 

Italyanskaya Str. 27, 191023 St. Petersburg,  

Tel: +7 812 315 37 45, Fax: +7 812 315 36 27 

E-mail: trk@spbtv.ru  

 

Department of analytical information programming:  

Chapygina Str. 6, 197376 St. Petersburg 

Tel: +7 812 335 15 64, Fax: +7 812 335 15 64  

E-mail: news@5-tv.ru  

 

 

Senior Management 

 

Arkadi Solovyev is General Director of Channel 5. 

E-mail: trk@spbtv.ru 

 

 

 

 

 

 

Vladimir Tyulin is Director of the analytical program department. 

E-mail: trk@spbtv.ru 

 

 

 

 

 

                                                 
4
 Arina Borodina, “I Wasn’t Asked to Come Just to Walk Around Doing Nothing” (in Russian), Kommersant 

Online, 4 March 2010. http://kommersant.ru/doc.aspx?fromsearch=8df843dd-f413-4c01-858f-

dd71a13674f4&docsid=1331629  

http://www.5-tv.ru/
mailto:trk@spbtv.ru
mailto:news@5-tv.ru
mailto:trk@spbtv.ru
mailto:trk@spbtv.ru
http://kommersant.ru/doc.aspx?fromsearch=8df843dd-f413-4c01-858f-dd71a13674f4&docsid=1331629
http://kommersant.ru/doc.aspx?fromsearch=8df843dd-f413-4c01-858f-dd71a13674f4&docsid=1331629


18  Russian audiovisual media 

 

 

Olga Rykova is program Director of 5-TV. 

E-mail: trk@spbtv.ru 

 

 

 

 

 

 

Main news programs 

Seychas at 7.30 is Channel 5’s main news program. Its anchors are Olga 

Bolkova, Vitali Voronin, Yevgeni Gusev, Vitali Lukashov, Irina Petrova 

and Olga Nagornaya.  

 

 

 

 

Aleksandr Anuchkin is anchorman of the weekly analytical news program 

“Glavnoe” (Essential).   

 

 

 

 

 

 

“Svoboda mysli” (Freedom of Thought) is the recently launched 

daily prime-time talk show on Channel 5. It aims to address a 

broad range of political, social, economic and other issues. 

Channel 5 invited two well-known and distinctly different figures 

to host “Svoboda mysli.” Alexander Vainshtein is a former 

scientist, sports commentator, and an award-winning producer 

and journalist, whereas Ksenia Sobchak is a media star and 

former reality show host who has often been described as a 

“Russian Paris Hilton.” “Svoboda mysli” airs Mondays through Fridays at 9 pm.  

 

Ksenia Sobchak and Alexander Vainshtein, the hosts of the talk show 

Svoboda mysli  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mailto:trk@spbtv.ru


19  Russian audiovisual media 

 

“Programma peredach Svetlany Sorokinoy” 

(Programme with Svetlana Sorokina) is a newly launched 

interview programme on Channel 5. Svetlana Sorokina, the 

host of the programme, is a famous TV anchor and journalist 

who was closely involved in the development of Russian 

television after the fall of the Soviet Union.  

 

“Programme with Svetlana Sorokina” is described as a 

“programme about life and the history of Russia told through 

the history of the development of television.” The 

programme focuses in particular on the perestroika times and 

on the 1990’s and on those TV programmes that played a key role in shaping the public opinion in the 

Soviet Union and Russia. 

 

 

Svetlana Sorokina, host of “Programma Peredach Svetlany 

Sorokinoy” 

 

 

 

 

 

 

 



20  Russian audiovisual media 

 

 

2. RADIO 

 

Echo of Moscow (Ekho Moskvy) 

Эхо Москвы 

www.echo.msk.ru 

 

 

 

 

Echo of Moscow is regarded as one of the most independent radio stations in Russia, despite the fact 

that since 2002 it has been mainly owned by Gazprom Media (66 percent of shares), a subsidiary of 

state-run gas giant Gazprom. The rest of the shares are owned by the station's journalists. Founded in 

August 1990, Echo of Moscow broadcasts in many cities in Russia, in some CIS countries, and via 

internet. By its own account, it reaches about 900,000 listeners per day. According to tns-global, 

between July and September 2009 the station reached almost 2.5 million listeners – an audience share 

of 4.2 percent. Despite a relatively small audience, Echo of Moscow is known for the quality of its 

various analytical programs, political talk shows and journalists, including Yulya Latynina, Yevgenia 

Albats and its Editor in Chief Alexei Venediktov. Unlike most state-affiliated TV and radio stations, 

Echo of Moscow tries to provide a forum for diverse points of view.  

 

Novy Arbat 11, 119992 Moscow,  

Tel: +7 495 695-92-29, Fax +7 495 695-91-02,  

E-mail: echo@echo.msk.ru  

 

Alexei Venediktov has been Editor-in-chief since 1998. Having studied 

history at the Moscow Institute of Pedagogics, he worked as a postman for 

five years and as a history teacher for twenty more. In March 2008 

Venediktov was re-elected as Editor-in-Chief. In 2002, when Gazprom took 

over Echo of Moscow, The Washington Post quoted Venediktov as saying: 

“I am not going to work for a radio station that belongs to the state. I prefer 

to keep my reputation but not my job”.
5
 In the end, he stayed on board and 

continued giving opposition politicians and human rights a chance to appear 

on air. His stance caused friction with Prime Minister Vladimir Putin in 

August 2008. During a meeting with about 30 representatives of the most 

influential Russian media, Putin criticised Echo of Moscow’s coverage of the Russian-Georgian war. 

“You are responsible for everything that goes on at the radio station. I don't know who they are, but I 

know who you are,” Putin was quoted as saying by The Washington Post.
6
 See also ESI picture story 

“Dissenting voices: Ekho Moskvy and Yulia Latynina”. 

E-mail: echo@echo.msk.ru  

 

 

 

Sergey Buntman is First Deputy Editor. He has his own daily show, “Replika 

Buntmana”, where he comments on political events.   

 

Comments on Georgia: (in Russian only) 

http://www.echo.msk.ru/programs/bountman/archive/15.html 

 

 

 

 

                                                 
5
  http://www.cdi.org/russia/Johnson/6103.htm  

6
  http://current.com/124tm4c  

http://www.echo.msk.ru/
mailto:echo@echo.msk.ru
http://www.esiweb.org/index.php?lang=en&id=281&story_ID=26&slide_ID=12
mailto:echo@echo.msk.ru
http://www.echo.msk.ru/programs/bountman/archive/15.html
http://www.cdi.org/russia/Johnson/6103.htm
http://current.com/124tm4c


21  Russian audiovisual media 

 

Analytical programs and opinion 

 

Yulia Latynina, born in 1966 in Moscow, is a well-known Russian writer and 

journalist. She has been on the staff of Novaya Gazeta since 2001, writes a column 

for EJ.ru and Gazeta.ru, and hosts a program called Access Code on Ekho Moskvy. It 

airs on Saturday evening at 7 pm. She has written extensively on the Caucasus. 

Latynina’s critical coverage of the August 2008 war between Russia and Georgia 

attracted much attention and controversy in Russia. In December 2008, Latynina 

received the Freedom Defenders Award from US State Secretary Condoleezza Rice 

for “exposing corruption and abuses of authority among government officials as well as egregious 

human rights violations by both government authorities and private actors, particularly in the North 

Caucasus.”
7
 (See also ESI picture story: Dissenting voices: Ekho Moskvy and Yulia Latynina)  

Yulia Latynina’s writings on South Ossetia are scathing in their treatment of the local elites. In her 

view, the government of breakaway South Ossetia is an example of a siloviki-steered structure 

(siloviki are the representatives of the Russian security apparatus): 

“I cannot even describe the regime in South Ossetia as 'separatist'. If you think about it, 

who would you identify as the separatists there? The head of South Ossetian KGB, 

Anatoliy Baranov, used to head the Federal Security Service of the Mordovian Republic 

in Russia; the head of the Interior Ministry, Mikhail Mindzayev, served in the Interior 

Ministry of North Ossetia; Defense Minister Vasiliy Lunev was a military commissar in 

Perm; and Security Council Secretary Anatoliy Barankevich used to be the Vice Deputy 

of the commissar of Stavropol Krai. So who exactly is the Ossetian separatist in this 

government? Prime Minister Yuri Morozov, perhaps?“ 

 

Yevgeniya Albats is a well-known political scientist, writer and professor at the 

Higher School of Economics in Moscow. She hosts the weekly program “All Albats” 

and writes regularly for “The Moscow Times”. During Soviet times she wrote 

predominantly on physics and astrophysics. After the Soviet Union fell apart, Albats 

conducted research on the KGB, for which she received a number of threats. She is 

still on the “death lists” of various groups on the Internet, Albaz told “Der Standard” 

in April 2007.
8
 She was a close friend of Anna Politkovskaya. 

 

Viktor Shenderovich became famous as a scriptwriter for “Kukly” (Puppets”), a  

popular political satire show that aired on NTV between 1994 and 2002, when the 

channel was acquired by Gazprom Media. Shenderovich, a strong critic of Vladimir 

Putin and the war in Chechnya, kept up his criticism of the government in his show 

“Plavleniy syrok”. Shenderovich graduated from the Moscow State Art and Cultural 

University, where he specialized in “directing volunteer theatrical groups”.  

 

Yevgeny Kiselyov was chairman of the board and one of the leading journalists at 

NTV. After NTV's purchase by Gazprom Media, Kiselyov became general director 

of TV 6 and then started working for REN TV. At Echo of Moscow he hosts the 

weekly program “Vlast” (Power). He also writes a column for Vedomosti, an 

established Russian daily jointly published by the Financial Times and the Wall 

Street Journal. He contributes to the Russian editions of Forbes and GQ magazines 

and writes regularly for Gazeta.Ru, a leading on-line newspaper. According to a July 2009 report in 

the Financial Times, Kiselyov was due to start working for Tvi in Ukraine. “Travelling to Ukraine is 

                                                 
7
 Merle D. Kellerhals Jr, “Russian Journalist, Two Americans Receive Human Rights Awards,” US State 

Department, 9 December 2008. http://www.america.gov/st/hr-

english/2008/December/20081209114917dmslahrellek0.3315241.html?CP.rss=true  
8
 http://www.kontakt.erstegroup.net/report/stories/Issue02_07_Was+soll+ich+fuerchten_dt+en/en  

http://www.esiweb.org/index.php?lang=en&id=281&story_ID=26&slide_ID=12
http://www.america.gov/st/hr-english/2008/December/20081209114917dmslahrellek0.3315241.html?CP.rss=true
http://www.america.gov/st/hr-english/2008/December/20081209114917dmslahrellek0.3315241.html?CP.rss=true
http://www.kontakt.erstegroup.net/report/stories/Issue02_07_Was+soll+ich+fuerchten_dt+en/en


22  Russian audiovisual media 

 

like going back in a time machine to the 1990s”, Kiselyov was quoted as saying. “In Russia, there is 

no open political debate any more. The authorities are hermetically sealed we can just hypothesize 

about the discussion going on inside.” At Echo Kiselyov could only interview political analysts as 

politicians refused to appear on his show.
9
  

 

 

Radio Russia 

Радио России 

www.radiorus.ru 

 

 

 

 

Radio Russia went on air in December 1990. In January 1991, it was the only station which reported 

on the USSR's violent attempt to re-impose Soviet rule in the Baltic States. Today Radio Russia 

belongs to the state-run umbrella organisation Vserossiyskaya Gosudarstvennaya Televisionnaya i 

Radioveshatel’naya Kompanya (All Russian State Television and Broadcasting Company or 

VGTRK). Radio Russia is a federal broadcasting station which offers  news on economics, politics, 

culture and sport. According to tns-global, from July to September 2009 Radio Russia had above 6 

million daily listeners and retained an audience share of 10 percent. It can be listened to all over 

Russia.   

 

5th Yamskogo Polya St. 19/21, 125040 Moscow 

Tel: +7 495 950 69 89  

E-mail: new@radiorus.ru; politic@radiorus.ru 

 

 

Senior Management 

 

Vyacheslav Umanovskiy is Director of Radio Russia. He studied educational science and graduated 

from Moscow State University at age 19.  

 

 

Analytical programs and opinion 

 

 

Natalya Bekhtina, who has worked for Radio Russia since its launch in 1990, 

hosts the daily interview program “Ot pervogo litsa” (First-hand). The show, 

which features interviews on current affairs, airs at 12.30 pm on weekdays. The 

program's coverage of the Georgian war – shows that aired between 26 July and 

24 August 2008 – has been removed from the archive. 

(http://www.radiorus.ru/section.html?rid=354)  

E-mail: personagrata@rambler.ru 

 

 

Correspondents in the South Caucasus 

 

ArmeniaPyotr Maghdashyan is Radio Russia's correspondent in Yerevan.  

Tel./Fax: +374 10 56 37 71 

E-mail: pmaghdashyan@hotmail.com 

 

 

                                                 
9
 http://www.ft.com/cms/s/2/b227a87a-6c20-11de-9320-00144feabdc0,dwp_uuid=a712eb94-dc2b-11da-

890d-0000779e2340.html   

http://www.radiorus.ru/
mailto:new@radiorus.ru
mailto:politic@radiorus.ru
http://www.radiorus.ru/section.html?rid=354
mailto:%20personagrata@rambler.ru
mailto:pmaghdashyan@hotmail.com
http://www.ft.com/cms/s/2/b227a87a-6c20-11de-9320-00144feabdc0,dwp_uuid=a712eb94-dc2b-11da-890d-0000779e2340.html
http://www.ft.com/cms/s/2/b227a87a-6c20-11de-9320-00144feabdc0,dwp_uuid=a712eb94-dc2b-11da-890d-0000779e2340.html


23  Russian audiovisual media 

 

 

Voice of Russia  

Голос России 

www.ruvr.ru 

 

 

The history of Voice of Russia goes back to the year 1929, when its predecessor Radio Moscow 

began broadcasting. The latter was the USSR's official international broadcasting station and, as such, 

a communist mouthpiece and an antidote to Voice of America and Radio Free Europe / Radio Liberty. 

After the Soviet Union fell apart, the station was renamed Voice of Russia. Today it belongs to 

VGTRK, the All-Russian State Television and Radio Company, an umbrella organisation of six 

nationwide TV channels and various radio stations. According to its website, Voice of Russia informs 

mainly on the views of the Russian government, as well as on Russian culture and tradition. Voice of 

Russia currently broadcasts in 24 languages.  

 

Pyatnitskaya Str. 25, bld. 1, 115326 Moscow 

Tel: +7 495 950 63 31; Fax: +7 495 951 20 17 

E-mail: letters@ruvr.ru  

 

Senior Management  

 

Andrey Bystritskiy is Chairman of Voice of Russia and Deputy Director of 

VGTRK. He is also Editor-in-Chief of the monthly humanitarian magazine Apology 

and professor at Moscow State University’s Higher School of Economics. 

Bystritskiy wrote a book titled “Russian intelligentsia during the downfall of the 

Soviet system” (Germany, 1991). He holds a PhD in Educational Science.  

E-mail: world@ruvr.ru 

 

 

Editor-in-chief of Radio Russia's English language world service is Vladimir L. 

Zhamkin.  

 

 

 

 

 

 

 

Correspondents in the South Caucasus 

 

Georgia: Liana Khachaturyan, Tel: +374 10 25 69 34 

 

Coverage of the South Caucasus and former Soviet Union countries on  

http://rus.ruvr.ru/world/xsssr/ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.ruvr.ru/
mailto:letters@ruvr.ru
mailto:world@ruvr.ru
http://rus.ruvr.ru/world/xsssr/


24  Russian audiovisual media 

 

 

Radio Free Europe / Radio Liberty 

Радио Свобода 

www.svobodanews.ru 

 

 

 

 

 

Radio Free Europe/Radio Liberty began broadcasting in 1953 – first from Munich and later from 

Prague, home of its current headquarters. RFL/RL has 19 local bureaus and provides its services to 20 

countries in Eastern and Southeastern Europe, Russia, the Caucasus, Central Asia, The Middle East 

and Southwest Asia. By working together with local radio stations in each country, it manages to 

reach about 25 million listeners and readers. Together with Echo of Moscow the station is one of the 

remaining independent voices in Russia.  

 

Headquarters: Vinohradska 159 A, 10 000 Prague 10 

Tel: +420 2 211 21 11 

 

Office in Moscow:  

Staropimenovskiy Pereulok 18, 127006 Moscow 

Tel: +7 495 739 18 18 

E-mail:  

 

 

Read more: http://www.svobodanews.ru/section/contact_us/313.html#ixzz0XPL4JjHW 

 

 

 

Senior Management 

 

Jeffrey Gedmin is President of Radio Free Europe/Radio Liberty. He was previously 

the director of the Aspen Institute Berlin, member of the American Enterprise 

Institute, and director of the New Atlantic Initiative. 

 

 

 

 

 

 

Yefim Fishteyn is Director of RFE/RL’s Russian Service. He studied journalism at 

Moscow State University. From 1983 – 1995 he worked for Radio Free Europe / 

Radio Liberty in Prague. Fishteyn is author of two analytical programs – “Vremya 

and Mir” (Time and the World) and “Vremya Svobody” (Time of Freedom).  

FisteinJ@rferl.org 

 

 

 

The Russian Service website: http://www.svobodanews.ru 

English-language news about events in Russia can be found at        

http://www.rferl.org/section/Russia/161.html 

 

 

 

 

http://www.svobodanews.ru/
http://www.svobodanews.ru/section/contact_us/313.html#ixzz0XPL4JjHW
mailto:FisteinJ@rferl.org
http://www.svobodanews.ru/
http://www.rferl.org/section/Russia/161.html


25  Russian audiovisual media 

 

 

Correspondents in the Southern Caucasus 

 

Georgia 

 

Director of Georgian Service: David Kakabadze, email: kakabadzed@rferl.org;  

The Georgian Service website: http://www.tavisupleba.org/;  

English-language news about events in Georgia can be found at 

http://www.rferl.org/section/Georgia/155.html.  

 

Correspondent: Georgi Kobaladze (Георгий Кобаладзе) 

 

Armenia 

 

Hrair Tamrazian is Director of the Armenian Service.  

Email: tamrazianh@rferl.org 

The Armenian Service's website is at http://www.azatutyun.am/ 

English-language news about events in Armenia can be found at 

http://www.rferl.org/section/Armenia/150.html 

 

Bureau Chief in Yerevan: Hrach Melkumian 

Correspondent: Armen Dulyan 

 

Azerbaijan 

 

Kenan Aliyev is Director of RFE/RL's Azerbaijani Service. 

Email: aliyevk@rferl.org  

The Azerbaijani Service website is at http://www.azadses.org/ 

English-language news about events in Azerbaijan can be found at 

http://www.rferl.org/section/Azerbaijan/151.html 

 

Correspondent: Farid Arifoglu (Фарид Арифоглу) 

 

www.ekhokavkaza.com, a subsidiary of Radio Free Europe / Radio Liberty, provides comprehensive 

coverage of the South Caucasus. 

E-mail: Caucasus_Echo@rferl.org 

 

 

 

mailto:kakabadzed@rferl.org
http://www.tavisupleba.org/
http://www.rferl.org/section/Georgia/155.html
mailto:tamrazianh@rferl.org
http://www.azatutyun.am/
http://www.rferl.org/section/Armenia/150.html
mailto:aliyevk@rferl.org
http://www.azadses.org/
http://www.rferl.org/section/Azerbaijan/151.html
http://www.ekhokavkaza.com/
mailto:Caucasus_Echo@rferl.org

